Quim Monzó (Barcelona, 1952) és un escriptor català reconegut per la seva narrativa breu i estil irònic.
Va començar com a dissenyador gràfic i corresponsal de guerra a Vietnam i Cambodja abans de dedicar-se plenament a la literatura.
La seva primera novel·la,
«L’udol del gris al caire de les clavegueres» (1976), li va valer el Premi Prudenci Bertrana.
Posteriorment, es va consolidar com a mestre del conte amb obres com
«El perquè de tot plegat» (1993) o
«Guadalajara» (1996).
Ha estat traduït a més de vint idiomes i guardonat amb nombrosos premis, inclòs el
Premi d’Honor de les Lletres Catalanes (2018). Monzó és considerat una figura clau de la literatura catalana contemporània.
La venedora de mistos
Aquest conte de Monzó, extret de la seva antologia
«El millor dels móns» i que més tard va sortir al recull
«Tres Nadals» (2007) és una relectura contemporània i irònica del clàssic conte dels germans Andersen.
En lloc de la nena pobra i ingènua,
Monzó presenta una protagonista inserida en la societat urbana actual, marcada per la indiferència i el consumisme.
La història conserva l’ambient nadalenc i la tristesa de l’original, però hi afegeix
sarcasme i un to crític envers les actituds modernes.
La venedora ja no és només víctima de la misèria, sinó també
símbol de la desconnexió social i de la manca d’empatia. Amb llenguatge directe i concís, Monzó transforma la malenconia en una reflexió punyent sobre la crueltat quotidiana i la invisibilitat dels més vulnerables.
Et desitjo de tot cor unes fantàstiques festivitats nadalenques en companyia dels teus i una entrada, encara millor a aquest nou any 2026 que estem a punt d’estrenar. Allà t’espero amb els millors audiorelats i els autors més prestigiosos.
Contacte
Ets escriptor?
T’agradaria escoltar el teu relat ficcionat en aquest podcast?
Escriu-me i feu-me el teu relat a contacto@abismofm.com. Ajudeu-me a fer créixer aquest bonic projecte compartint a les xarxes socials o recomena’l als teus amics i familiars.
Per seguir-me, suggeriments, peticions o el que estimis oportú ho pots fer a través de Facebook a ABISMOfm o Twitter @abismofm.
Si t’agrada aquest relat i el programa subscriu-te al podcast sigui quina sigui la plataforma des de la qual ens escoltes, és totalment gratuït.
Si vols escoltar més relats pots fer-ho al podcast «Audiollibres i Relats»
¿Tens un podcast, un blog o un negoci a internet i
vols donar-te a conèixer a la meva audiència? Vols assegurar-te la supervivència d’aquest projecte i ajudar en el seu creixement? Fes-te mecenes o patrocinador d’
ABISMOfm.
Des de 1,99€.
Si vols escoltar l’anterior relat publicat aquí et deixo l’anterior capitol. . Espero que t’agradi.
Suscríbete a Audiolibros y Relatos en:

Notes del programa
NARRADORS:
Xavi Villanueva
MÚSICA DE LA INTRO:
Partners in crime – Alexander Nakarada
MÚSICA DEL RELAT:
Totes les músiques del relat pertanyen a la menbresia de Envato Elements.